Yhden klikin unelma

Design GDPR Jargonia



Olet varmasti haaveillut siitä. Asiakkaasi varmasti haaveilee siitä. Itse ainakin olen nähnyt märkiä unia siitä. Nimittäin yhden klikin unelmasta.

Mitä jos asiat aina hoituisivat yhdellä klikillä? Vai pitäisikö klikkien sijaan tänä päivänä puhua pyyhkäisyistä? Ja tulevaisuudessa mahdollisesti äännähdyksistä?

Yhden pyyhkäisyn unelma kuulostaa jotenkin härskiltä. Niin myös yhden äännähdyksen unelma.

Mutta, jokainen yritys (ja asiakas) varmasti haaveilee mahdollisimman lyhyestä palvelupolusta. Kun jotain täytyy hoitaa, niin homma on kunnossa muutamalla toimenpiteellä. Enää ei tarvitse faksailla asiakirjoja ja odotella päätöstä kirjallisessa muodossa. Tai näin ei ainakaan pitäisi tapahtua tänä päivänä.

Viime kevään gepardi eli GDPR toi ikävästi lähes jokaiselle sivustolle yhden klikkiesteen lisää. Vaikka monen yrityksen kohdalla, popup-ilmoituksia eivät edes ole välttämättömiä.

Viestintäviraston sivuilla asiasta sanotaan näin:

Suomessa evästeistä tiedottamista tai niiden hyväksymistä varten ei vaadita erillistä ponnahdusikkunaa. Evästekäytännöt on kuitenkin mainittava verkkosivuilla niin, että käyttäjän on mahdollista saada niistä lisätietoa.

Amazonin 1-Click Ordering lähentelee yhden klikin unelmaa – klikkaa ja hyppää ostoskorin ohi. Tuoreempi esimerkki on Amazon Dash eli ennalta ohjelmoidut napit, jota painamalla voi tilata itselleen vaikkapa lisää pesuainetta.

Useasti asiointi ei toki hoidu yhdellä klikillä, mutta väitän, että monesta verkkopalvelusta on mahdollista riisua pois askel tai pari. Monesta lomakkeesta voi varmasti tehdä paljon yksinkertaisemman. Ja verkkosivuston rakenteesta voi takuuvarmasti poistaa alasivun tai pari.

Kun haluat optimoida verkkopalvelusi asiakaspolkua, ajattele seuraavaa. Mikä on tärkein asia verkkosivustollasi asiakkaan näkökulmasta? Jos vastausta ei löydy lonkalta, niin etsi vastaus verkkoanalytiikan avulla. Mitä sisältöjä ihmiset käyvät eniten lukemassa? Mitä asioita käyttäjät etsivät sivustoltasi? Millä avaisanoilla ihmiset päätyvät sivustollesi?

Ota tuo tärkein asia ja tee se hyvin näkyväksi. Sano se selkeästi, älä pue sitä turhaan markkinointijargoniin. Jos sieltä saa juustoa, sano suoraan, että täältä saa juustoa.




Jussi Vento

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt