Voiko kilpailijan vaieta kuoliaaksi?




Kenkäyhtiö Zapposista on kohuttu syystä. Firma, joka nykyaikana voi palvella yhtä asiakasta puhelimessa yli kahdeksan tuntia, on kerta kaikkiaan kummajainen. Mutta ensiluokkaisesta asiakaspalvelusta syntyy vahva brändi, joka myy kenkiä paremmin kuin mikään markkinointikikka.

Se, mikä Zapposin asiakaspalvelussa on kuitenkin minun mielestäni hämmästyttävintä, on heidän aulis tapansa ohjata asiakkaat kilpailijoille, jos heillä ei ole asiakkaalleen sopivaa tuotetta. Ajatus on monelle suomalaiselle yritykselle todella vieras. Ai, että ohjattaisiin kilpailijalle? Ei käy!

Vaikka pää on pensaassa, muu maailma ei lakkaa olemasta

Kilpailijoista vaikeneminen ei saa asiakastasi ostamaan sinun tuotettasi tai palveluasi enempää eikä se saa häntä olemaan menemättä kilpailijan putiikkiin. Sen sijaan kilpailijoista vaikeneminen vaikuttaa siltä, että sinun puljusi ei pärjää kilpailussa kilpailijan tuotteelle ja siksi siitä on parasta vaieta.

Sen sijaan, jos kilpailijoistaan puhuu avoimesti ja jos ohjaa asiakkaat tarpeen niin vaatiessa kilpailijan puoleen, se itseasiassa parantaa yrityksen omaa imagoa. Se kertoo, että yrityksellä ei ole mitään hävettävää, pelättävää tai salattavaa. Kilpailijoiden huomioiminen, jopa kehuminen voi jopa toimia markkinointikeinona (http://www.marmai.fi/uutiset/dynamosonin%20verkkosivut%20kaapattiin%20%20tekijana%20bob%20the%20robot/a2331770?utm_source=emaileri&utm_medium=Email). Se kertoo myös yrityksen olevan niin varma tuotteistaan ja palveluistaan, ettei kilpailijan kuoliaaksivaikenemiseen ole tarvetta.

Kauppias edustaa paitsi tuotettaan, myös alaansa

Tilanne on vähän samanlainen kuin kaksi vierekkäistä kauppiasta Tammelan torilla kesäaamuna. Molempien kojuissa on samat porkkanat ja perunat. Toinen tuijottaa visusti eteensä suu viivan muotoisena ja leikkii olevansa ainoa kauppias koko torilla. Toinen juttelee kaikkien kanssa niitä näitä, heittää huulta, kehuu naapurin perunoita kauniiksi ja kommentoi yleisesti sadon laatua tänä vuonna. Kummalta itse ostaisit perunasi?

Kilpailijoiden ja alan kommentoiminen piirtää sinusta ja yrityksestäsi kuvaa asiantuntijana. Useilla aloilla ei osteta tuotetta vaan brändiä ja brändi rakentuu alan tuntemuksen, erinomaisen asiakaspalvelun ja laadukkaan tuotteen varaan. Myös asiantuntijapalvelut rakentuvat samoista palikoista. Siksi koko alan haltuunotto positiivisella ja rohkealla tavalla lisää myyntiä, ei vähennä sitä. Palvelu, asenne ja intohimo ratkaisevat. Ei se, kuka pystyy lujimmin leikkimään olevansa ainoa laatuaan.

Kilpailijaa ei siis voi vaieta kuoliaaksi. Eikä sitä kannata edes yrittää.




Elisa Heikura

Koodarikuiskaaja



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt