Tiedon, datan ja ymmärryksen äärellä




Jos olet välttynyt viimeisen kolmen vuoden aikana kuulemasta sanontaa ”data on uusi öljy”, olet varmasti ainut siihen pystynyt henkilö. Datan ja tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Toisaalta, GDPR tuo oman mausteensa tähän yhtälöön. Kun henkilötietojen tallentamiseen ja hyödyntämiseen ei aikaisemmin juurikaan tarvinnut käyttäjältä lupaa, on lakimuutoksen jälkeen oikeastaan pakko kysyä aina.

On oikeasti hienoa nähdä, miten kuluttajat alkavat vaatia omia tietojaan pois eri järjestelmistä ja rekistereistä.

Olemme myös itse pohtineet meidän omaa GDPR valmiutta. Pyöritämme muutaman asiakkaamme markkinoinnin automaatiota ja olemme sitä kautta velvollisia tekemään heidän kanssaan sopimukset rekisterin käytöstä. Toisaalta, emme itse säilö omista asiakkaitamme mitään tietoa mihinkään. Ainut paikka jossa on asiakkaistamme jotain tietoa, on laskutusohjelma, eikä sielläkään ole yksittäisen kontaktihenkilön tietoja.

Seuraamme laskutusta ihan perinteiseen tapaan myös erillisellä excelillä ja sielläkin on pelkkiä yritysten nimiä. Koitamme siis minimoida kaiken turhan tiedon tallentamisen tai säilömisen. Lopetimme oman markkinoinnin automaation hyödyntämisen, sillä emme kokeneet siitä olevan meille hyötyä. Poistimme kaiken sinne kertyneen tiedon jo aikaa sitten.

Emme ole itse kovinkaan ”data driven”, mutta toisaalta juuri tällä hetkellä se ei oikeasti haittaa. Pieni ja matala organisaatio, jossa jokainen tietää kaiken projekteihin ja asiakkaisiin liittyvän tiedon, ei juuri tällä hetkellä kaipaa muuta. Emme silti koe, ettemmekö olisi asiakkaidemme pulssilla. Rakennamme tarjoomaa, palveluita ja tuotteistuksia aina suoraa asiakkaidemme kanssa.

Data on kuin muumimuki – kaikki sitä kerää, mutta harva käyttää. Kirjoitin näin meidän 5 tähden asiakaskokemus -kirjassamme.

Tiedon kerääminen ei ole siis tae ymmärryksestä.




Janne Gylling

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt