Sisällöntuottamisen käynnistäminen

Kirjoittaminen Sisällöntuontato



Kenelle lankeaa sisällöntuottaminen tällä viikolla yhteisessä firman viikkopalaverissa? Jokainen väistelee aihetta ja varsinkin ehdottajan katsetta. Yhtäkkiä mainoskynän logo alkaa kiinnostamaan kovasti, pitää näyttää olevinaan kiireiseltä, että homma ei vaan lankea sinulle. Kukaan ei halua pestiä itsellensä, paitsi se yksi, jolla on aina sanottavaa, mutta kovin vähän kerrottavaa. Palvelun voi toki aina ostaa ulkopuolelta, mutta potentiaalia on varmasti jokaisessa, kun sen kaivaa ensin esiin.

Laadukas sisällöntuottaminen on nykypäivää ja tärkeä osa mitä tahansa viestintää. Eikä suotta, sisältöjä tarvitaan kaikkialle ja tuottamisen pitäisi olla vielä melko säännöllistä, jotta se olisi näkyvä osa toimintaa. Vai miltä näyttäisi nettisivut joille olisi raapaistu vain saunaillassa keksityt otsikkotasot? Saisitko otsikoista tai pelkästä firman logosta irti kaiken informaation mitä tulit hakemaan?

Miksi sisällöntuottamista pelätään?

Sisällöntuottaminen on aikaa vievää, haastavaa ja kokoajan pitäisi olla jotain uutta sanottavaa. Tämä on yleisimpiä kommentteja joihin törmää, kun käy keskusteluja sisällöntuottamisen vaikeudesta. Kaiken ei tarvitse olla uutta, siitä vanhasta ja toimivasta sisällöstä voi kirjoittaa monelta eri kulmalta.

Ei pyörää tarvitse joka päivä rakentaa uudestaan, riittää että satulan korkeutta säätää silloin tällöin.

Hylkää ensin ajatus siitä, että kaiken pitää olla uutta. Kaikki on lähtökohtaisesti jo sanottu, mutta kulmia voi muuttaa kuinka paljon tahansa. Mieti, millaista sisältöä itse kulutat mieluiten? Saisitko sieltä kipinän johonkin aiheeseen, josta tekstiä syntyisi melko helposti? Saatat huomata, kuinka se vanha ja käytetty aihe herää uuteen eloon hyvin pienillä omien ajatusten muovaamisella. Toki selkeitä ja helppoja aiheita ovat ajankohtaiset sisällöt ja teemat, jotka voi sitoa johonkin meneillä olevaan asiaan, ilmiöön tai sesonkiin.

Pohditaan hetki näitä, ja sitten aloitetaan, eikö?

  • Panosta muutamiin ensimmäisiin lauseisiin, niillä koukutat lukijan
  • Kielikuvat ja mielikuvat, kaikki on sallittua, jopa toivottua
  • Jos aihe on vakava – ota huumori mukaan, jos aihe on kevyt – tartu faktoihin
  • Mitä kohderyhmää tavoittelet?
  • Onko sinulla ongelma? Voisitko kirjoittaa siitä, ehkä muilla on sama ongelma?
  • Koskaan ei ole oikea hetki, jos ei joskus aloita
  • Ei ole yhtä oikeaa tapaa ideoida, eikä oikeaa aikaa ratkaista ongelmia – jostain pitää vain aloittaa
  • Muista, että luovuus on parhaimmillaan joutenoloa – unohda neukkari ja vaihda ympäristöä.

 

Jos ei vieläkään tule yhtäkään ajatusta mieleen, josta ammentaa tekstiä sisällöksi, niin soittele vaikka meille, startataan yhdessä!




Heidi Holmavuo

Content/Planner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt