SEO ja WordPress – helpot voitot

SEO WordPress



Olen useaan otteeseen törmännyt väitteeseen, että WordPress on markkinoiden SEO-ystävällisin julkaisujärejstelmä. Väite on harhaanjohtava, sillä WP ei automaattisesti nosta kenenkään sivustoa hyville hakutuloksille. Se vaatii hyvin koodatun teeman, hieman sisältötyötä ja viitseliäisyyttä.

Itse käytämme lähes jokaisessa WordPress-projektissamme joko Yoast SEO tai SEO Framework -lisäosaa, joiden avulla sivuston ylläpitäjä / päivittäjä pystyy helposti hallinnoimaan esimerkiksi sivuston metatietoja. Kummatkin lisäosat ovat maksuttomia ( Yoast SEO -lisäosasta on myös maksullinen versio, mutta ilmaisellakin versiolla pääsee pitkälle.)

Hakukoneoptimointiin ei ole mitään yhtä kikkaa, jolla pääset hyville sijoituksille. Tärkeintä on edelleen hyvä sisältö ja oikeat, teidän palveluihinne linkittyvät avainsanat.

Tässä muutama helppo SEO-voitto WordPress-sivustoille.

Hallinnoi näkymää hakukoneissa

Mikäli sivuston metatietoja ei ole asetettu, Google ja muut hakukoneet noutavat sisällön automaattisesti hakutuloksen esikatseluun. Näkymä ei yleensä ole kaunista katseltava. Hakutulosnäkymä on vähän kuin yrityksesi käyntikortti. Tuskin antaisit kenen tahansa päättää mitä teidän käyntikortissa lukee.

SEO ja Google-hakutuloksen optimointi
Tässä esimerkki miten Google hakee sisällön suoraan etusivun teksteistä. Messilä, jos kaipaatte apua, olkaa yhteydessä.

Käy läpi jokaisen sivun ja artikkelin Title ja Meta Description. Esimerkkinä käytetty Yoast SEO -lisäosaa. Yoast näyttää automaattisesti optimaaliset merkkimäärät.

Title tai SEO otsikko – käytä avainsanaa, Yoast hakee automaattisesti mm. sivuston nimen titlen perään,

Meta-kuvaus tai Meta selostus – ujuta avainsana myös tänne, kerro selkeästi mistä tällä sivulla puhutaan.

Yoast SEO ja metatietojen hallinnointi
Yoast SEO helpottaa elämää.

Helppolukuiset URLit

WordPressin asetuksista pääsee määrittämään URLin rakenteen. Jos muutat asetuksia lennossa, joudut tekemään 301-uudelleenohjaukset vanhoista URLeista uusiin osoitteisiin. Tämä on tärkeää muistaa, sillä suuri määrä 404-sivuja tekee hallaa hakukonenäkyvyydelle.

WordPress osoiterakenne
WordPressin asetuksista pääset hallinnoimaan osoiterakennetta. Suosittelemme käyttämään vaihtoehtoa ’Artikkelin nimi’.

Kun teet uuden sivun tai artikkelin, yritä usuttaa avainsana mukaan URLiin. Pidä huoli, että URLi ei ole liian pitkä.

404-sivut ja uudelleenohjaukset

Edellisestä kohdasta päästään sujuvasti tähän. Jos hakukoneeseen on indeksoitunut vanhoja URLeja, jotka johtavat 404-sivuille, Google voi antaa pahaa silmää. Tähän löytyy onneksi elämää helpottava maksuton lisäosa, tai muutamakin sellainen.

Redirection – tämän lisäosan avulla voit itse helposti tehdä uudelleenohjauksia, lisäksi se pitää kirjaa sivuston 404-virheistä.

Sivustokartta

Se ei tee ihmeitä, mutta se auttaa hakubotteja ymmärtämään sivuston rakennetta. Yoast luo automaattisesti XML-muotoisen sivustokartan. Voit käydä lisäämässä tämän sivustokartan Googlen Webmaster -työkalun kautta.

Kuvien nimeäminen ja alt-tägit

Aina kun lisäät kuvan sivulle tai artikkeliin pyri käyttämään avainsanaa sekä kuvan nimessä että alt-tägissä.

WordPress SEO ja kuvien nimeäminen

Sivuston nopeus

Sivuston latautumisnopeus on yksi merkittävämpiä hakukonenäkyvyyteen vaikuttajia tekijöitä. Sekä Google että käyttäjät arvostavat nopeita latausaikoja.

Lähtökohtaisesti mitä vähemmän joutuu plugareita ja lisäosia rakentamaan, sen parempi. Sivuston nopeuttamiseen löytyy erilaisia lisäosia, joita on syytä käyttää harkiten.

Edellä on mainittu muutamia lisäsosa, mutta runsas lisäosien käyttö voi pahimmillaan hidastaa sivuston latautumista. Poista ylimääräiset ja turhat lisäosat. Tämä on fiksua myös ihan tietoturvan kannalta.

Yksi tyypillisimpiä sivuston latautumista raskauttavia tekijöitä on liian isot kuvat. Pidä huolta, että kuvat ovat verkkokäyttöön optimoituja. Pidä esimerkiksi isot kuvat alle 150 kilotavun kokonaisina. Kuvien optimointiin löytyy hyviä ilmaisia työkaluja, oma suosikkini on koneelle ladattava ImageOptim (huom. Maceille, sori Pc).

Mitä vähemmän pyyntöjä tarvitsee tehdä palvelimelle, sen parempi. Tämä kohta liittyy varsinaisesti teemaan koodaamiseen, ja tätä kannattaa ihan vaatia teeman toteuttajalta. Eli pidä huolta, että sivuston tyylimäärittelyt eli CSS-määrittelyt pakataan yhteen tiedostoon ja vielä minimoituna (minified). Sama homma Javascript-rimpsujen kanssa, kaikki yhteen ja samaan tiedostoon.

Sitten vielä ne lisäosat. Sivuston nopeuttamiseen löytyy cache-plugareita, joilla voi tehdä useampiakin toimenpiteitä sivuston nopeuttamiseksi. Meillä on muun muassa hyviä kokemuks WP Fastest Cache -plugarista. Nimensä mukaisesti nämä plugarit lataavat PHP-tiedostoista dynaamisest luodut HTML-tiedostot puskuriin, josta ne voidaan nopeasti ladata käyttäjälle. Näiden lisäosien avulla myös puskea tyylimäärittelyt yhteen CSS-tiedostoon ja Javasciprtit yhteen .js-tiedostoon.

Cache-plugareille ei ole tarvetta, mikäli teillä on hyvä hosting-palvelu. Itse käytämme lähes jokaisessa WordPress-projektissa Seravon WP-palvelua. Suosittelemme.

Oliko se siinä?

Lopuksi vielä pakko korostaa, että hakukoneoptimointi ei ole kerrasta valmis. Se on jatkuvaa työtä, jossa pitää reagoida esimerkiksi Googlen hakukoneen algoritmin muutoksiin tai muuttuneeseen kilpailijatilanteeseen. Tai, jonkun palvelunne ympärille syntyy uudenlaista keskustelua, johon liittyy tuoreita avainsanoja.

SEO-matikka on sinänsä melko simppeliä. Jos haluat erottautua jollain avainsanalla, tarvitset sisältöjä, joissa käytetään näitä kyseisiä avainsanoja. Mutta, SEO ei ole enää pelkkää avainsanojen ampumista vaan yhä enemmän käyttökokemuksen ja asiakkaan tarpeiden huomioimista. Tästä lisää myöhemmin.




Jussi Vento

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt