Perunasta asiaa

peruna some Twitter



Satuin törmäämään netissä kuvaan, jossa on peruna pakattu muoviin. Siis yksittäinen peruna jota ei ole edes kuorittu, on pakattu yksittäin muoviin. Ne jotka ovat käyneet kuuntelemassa puheenvuorojani, tietävät että käytän vastaavia kuvia paljon, kun puhun käytettävyydestä. Samana päivänä oli ollut paljon keskustelua ilmastonmuutoksesta ja ihmiset täyttelivät Sitran elämäntapatestiä. Jotekin tuo kuva osui juuri oikeaan hetkeen omille verkkokalvoille ja ajattelin jakaa sen sarkastisesti otsikolla:

”Voi kun luonto keksisi perunaan kuoren, ettei niitä tarvitse yksittäispakata muoviin.”

Yksittäinen harmiton twiitti. Klikkaus ja julkaisu. Ja sitten alkoi tapahtua.. Jo ensimmäisen päivän aikana yllättävän moni tykkäsi kyseisestä twiitistä. Jos saa muutaman kymmenen tykkäystä yksittäiseen twiittiin, se on yleensä jo aika paljon. Nyt niitä alkoi kertyä ensimmäisenä päivänä jo muutama sata. Ihmiset uudelleentwiittasivat sisältöä ja jokaisen sellaisen jälkeen, twiitti sai muutaman kymmenen tykkäystä lisää.

Nyt kun tuosta hetkestä on aikaa viisi päivää, tässä kyseisen twiitin tilastoja:

Näyttökerrat 85.523 kpl

Tykkäykset 1713 kpl

Uudelleentwiittaukset 200 kpl

Kirkkaasti ohi luvuissa

Asun Sastamalassa, jossa on noin 25.000 asukasta. Kyseinen sisältö on nähty yli kolme kertaa se määrä, kuin kotikaupungissani on asukkaita. Meidän paikallinen lehti on Tyrvään Sanomat, jonka levikki on 6535 kotitaloutta.

Kävin edellisellä viikolla keskustelua muutaman paikallisen yrittäjän kanssa siitä, että onko sosiaalisen median käytöstä mitään hyötyä. Itselläni on Twitterissä enemmän seuraajia (8393) kuin meidän paikallislehden kappalemääräinen levikki. Mahdollisuus tavoittaa ihmisiä on valtava. En tarkoita, että jokainen sisältö saisi vastaavia katsojamääriä, mutta on sillä kohtalaisen hyvät mahdollisuudet löytää itselleni tärkeitä ihmisiä joiden kanssa esimerkiksi keskustella yhteisistä projekteista.

Älä syytä kanavaa

Yllättävän moni on edelleen sitä mieltä, että esimerkiksi Twitter on turha ja huono. Jokainen sosiaalisen median kanava on juuri niin hyvä, kuin mitä siitä itsellesi rakennat. Jos sisältö tuntuu turhalta, seuraat selkeästi vääriä ihmisiä. Kanavassa ei ole mitään vikaa, vaan siinä henkilössä joka on verkostonsa rakentanut.

Itse rakastan Twitteriä. Siellä tapaa paljon hyviä tyyppejä ja pääsee sellaisten ihmisten arkeen kiinni, joita ei tunne henkilökohtaisesti. Kun sitten tapaan livenä henkilöitä, joihin olen tutustunut somen kautta, on yleensä keskustelu aina huomattavasti mielenkiintoisempaa ja hedelmällisempää.

Jos vielä epäröit, että olisiko siellä somessa jotain sinulle – suosittelen ihan vain kokeilemaan. Käy vähintään katsomassa, että mitä kilpailijasi siellä tekevät. Mieti niitä uusi potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät todellakaan etsi sinun palveluitasi puhelinluettelon keltaisilta sivuilta.


 




Janne Gylling

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt