Kuka rikkoi internetin?



Hyvä ihminen. Olet herkkä, älykäs ja empaattinen olento. Mutta, olet luonut hirviön. Internet ei voi hyvin. Ja se tarvitsee nyt sinun apuasi.

Se oli hieno idea, joka mullisti maailman. Katsoimme kuinka se kasvoi, koki kasvukipuja, synnytti miljönäärejä. Ja niin kuin inhimillisiin tapoihimme kuuluu, osoitimme kiitosta tukehduttamalla sen paskaan.

Internet on jo pitkään ollut hyvin moniteräinen miekka, joka on valjastettu niin tiedonvälityksen, ironian, vallankumouksen, rikollisuuden kuin mainonnan tarkoituksiin.

Tieto ja tiedon välittäminen on ollut internetin ytimessä alusta alkaen, mutta tuon tiedon luonne on muuttunut radikaalisti. Nyt etualalle on noussut tiedon kerääminen.

Meillä on loistavia työkaluja, joiden avulla tavoitamme palveluistamme kiinnostuneita ihmisiä. Analytiikan avulla voimme seurata kuinka hyvin onnistumme palvelemaan asiakkaitamme. Ja kun jokin ei toimi, voimme tehdä muutoksia analytiikan tietojen pohjalta.

Miksi sitten, näiden suunnattomien supervoimien varustamana, seuraamme ja pakotamme asiakkaamme nielemään sisältöjämme myös uutissivustoilla? Miksi keskeytämme artikkelin lukemisen popupilla, joka kehottaa tilaamaan sen täysin yhdentekevän uutiskirjeen? Tai miksi tungemme sivustomme täyteen moskaa, jonka takia sivuston latautuminen kestää 8,65 sekuntia?

Nativiimainonta on hieno nimitys sudelle, joka on kietonut itsensä lampaantaljaan.

Kaikki puhuvat asiakaskokemuksesta, mutta kuka on oikeasti kiinnostunut asiakkaasta? On ihan turha puhua asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskokemuksesta, jos et ole kiinnostunut kummastakaan.

Juuri nyt internet tarvitsee apuamme. Se kaipaa empatiaa ja hellävaraista hierontaa. Ja meidän pitää syöttää sille muutakin ravintoa kuin pelkkää keksiä!

Dave Chappellen sketsi osui oikeaan jo aikaa sitten.

Eiköhän rakenneta mieluummin parempia palveluita ja suunnitella sisältöjä, joita joku oikeasti haluaa kuluttaa. Ei kääritä kakkaa konvehtirasiaan.

Tämän kirjoituksen innoittaja oli Brad Frost ja hänen loistava manifestinsa ww.deathtobullshit.com

Jussi Vento

Creative/Partner
Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt