Miksi kalsarit ja sukat ovat kiinnostavia juuri nyt?




Luin juuri Adweekin artikkelin, jossa puhuttiin alusvaatteista. Naisten alusvaatemarkkinoita dominoineen Victoria’s Secretsin markkinaosuus on pienentynyt huimaa vauhtia ja viime vuonna heidän myyntinsä tippui kuukausittain lähes 10 pinnaa.

Kentällä on uusia pelureita kuten Tommy John, ThirdLove ja MeUndies. Suomesta tietenkin pakko nostaa tässä kohtaa the other danish guy. Myös alusvaatemaailmassa siirrytään hiljalleen Netflix-malliin.

Tältäkin sektorilta löytyy edelläkävijöitä. Joku ehkä muistaa puhelinsoitot, joissa tarjottiin kalsari- tai sukkapakettia kerran viikossa suoraan postiluukkuun. Ei siitä sen enempää.

Jostain syystä kalsareista ja sukista on ovat tällä hetkellä kovin kiinnostavia. Onhan se jännää miten näinkin arkisista asioista saadaan uudella tavalla kiinnostavia ja innostavia. Ihan oikeasti, eikö kukaan koskaan aikaisemmin ole tajunnut tehdä sukista hauskoja ja värikkäitä? Tai kalsareista?

Kun ensimmäisen kerran ostin parin Happy Sockseja, hämmästelin miten sukat voivat tuottaa näin paljon iloa. Tuntuuhan se hieman absurdilta maksaa sukista 7,5 euroa parilta.

Olen iloisten sukkien uhri. Ja myönnän maksavani liikaa sukista. Mutta, niistä vain tulee hieman parempi olo. Ja se vaan on tänä päivänä todella paljon.

Tähän väliin sanottakoon, että en toistaiseksi enää osta Happy Sockseja vastuullisuusyistä.

Mutta, Tommy Johnin, ThirdLoven ja MeUndiesin menestyksen taustalla on jotain muutakin kuin väriä ja hassuttelua. Kyse ei ole pelkästään hauskoista ja värikkäistä alusvaatteista. He hyödyntävät uudenlaisia taktiikoita markkinoinnissaan ja panostavat tuotteiden innovointiin.

ThirdLoven yksi suuri innovaatio on ollut tarjota enemmän rintsikkakokoja kuin muut. He keräsivät dataa yli 9 miljoonalta naiselta ja rakensivat datan avulla työkalun sopivien rintsikoiden löytämiseen.

Victoria’s Secretin markkinaosuus pienenee, sillä salaisuus on paljastanut. Ei ole mitään salaisuutta. Kilpailijat asettavat tuotteen ja käyttökokemuksen kaiken muun edelle ja menevät pian ohi.

”The convenience of having…the most comfortable underwear delivered each month is an easy way to refresh the entire underwear drawer.” -Jonathan Shokrian, MeUndies founder

Toinen merkittävä asia on erilainen lähestymistapa alusvaatteiden markkinointiin. Victoria’s Secretsin markkinointi on perustunut epärealististen kauneusihanteiden esittämiseen ja yliseksualisovaan visuun.

Tommy John puolestaan hyödyntää markkinoinnissaan huumoria, mutta ei unohda arkista kokemusta ja sitä, miksi ihmiset oikeasti kaipaavat mukavuutta myös alusvaatteisiinsa.

Edes jättiläisen markkinointibudejtilla ei pärjää enää, jos tuotteen kehitykseen ei satsata. Ihmiset haluavat hyviä tuotteita, jotka ovat helposti saatavilla. Kukaan ei tykkää epämukavista alusvaatteista, tai liian pienistä sukista.

En ole mikään rintsikoiden asiantuntija, mutta myös alusvaatteet ja sukat ansaitsevat parempia käyttöliittymiä!




Jussi Vento

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt