Menestystä neukkarissa




Teen asiakkaamme puolesta kilpailutusta isoon verkkopalvelun uudistamiseen. Lopullinen hankkeen summa tulee olemaan kuusinumeroinen, joten kyseessä on kuitenkin normaalia kotisivuprojektia isompi ponnistus.

Tässä muutama huomio kyseisen hankkeen huomioista, joiden avulla toivon että jokainen tarjoaja pärjää seuraavalla kierroksella paremmin.

Tuttuja naamoja

Olen tottunut hyödyntämään kaikissa hankkeissa tuttuja ihmisiä, joiden kanssa on jo jostakin historiaa. On kyseessä sitten entisiä duunikavereita, tai sosiaalisen median kautta tutuksti tulleita tyyppejä, on vain huomattavasti helpompaa toimia niiden kanssa, jotka jo tunnet.

”Erottautumalla pääsee neukkariin, mutta se ei riitä.”

Yhtenä miinuspuolena siinä, että toimii tuttujen kanssa, on välillä ns. kaverisyndrooma, joka näkyy huonoja valmistautumisena ja liian isojen oletusten tekemisenä. Oletetaan että kaikki tuntee, kaikki tietää ja kaikki on ottanut etukäteen selvää. Lopputuloksena näissä tapauksissa mennään esittelyssä aivan liian nopeasti itse asiaan, eikä muisteta kertoa oman yrityksen perus lähtökohtia jokaiselle kuulijalle.

Älä koskaan oleta mitään

Varsinkin referenssien esittelyssä tehdään liian useasti se virhe, että oletetaan jokaisen tietävän kyseisen asiakkaan koko, toimiala ja hankkeen vaativuus. Se joka on teille ollut helppo ja yksinkertainen hanke, voi olla jollekin toiselle vuoden suurin ponnistus. Miten siis varmistat että kuulija ymmärtää ja osaa asettaa hankkeen oikeaan mittasuhteeseen ja pystyy vertaamaan sitä muihin esiteltyihin?

Luottamus syntyy hitaasti

Jos olet liian aikaisin aivan liian tuttavallinen, se tuntuu helposti kuulijakunnan vähättelyltä. Tietty määrä nöyryyttä ja vakuuttavuutta alussa johtaa yleensä parempaan lopputulokseen.

Ulosanti ja esiintyminen

Me suomalaiset olemme todella herkästi hieman ujoja esiintymään. Vaikka osaaminen ja referenssit olisivatkin kunnossa, sorrumme todella helposti vähättelemään itseämme niissä hetkissä joissa oikeasti pitäisi kasvaa vähintään viisi senttiä lisää mittaa oman ammattiylpeyden johdosta.

Lopuksi

On ihan ok kouluttaa omaa henkilökuntaansa, jotta he menestyvät arjen asiakaskohtaamisissa paremmin. Myös meidän kautta saat sparrausta siihen, miten asiantuntijaroolissa työskentelevät henkilöt voivat ylittää itsensä niin myynnillisissä kuin muissa vahvaa kontaktia vaatimissa kohtaamisissa.




Janne Gylling

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt