Älä rakenna Roomaa viikossa

asiakaskokemus Design käyttökokemus



Aikataulut. Niistä on puhuttu paljon. Missä ajassa mitäkin pitäisi saada valmiiksi. Paljonko voi käyttää aikaa eri asioiden valmiiksi saattamiseen.

Itse en usko, että pakko olisi oikeasti paras muusa.

Pakottamalla tiettyyn formaattiin tai aikatauluun, saadaan yleensä vain aikaan kaaosta, häröilyä ja turhaa kiirettä.

Luova prosessi vaatii aikaa. On kyseessä sitten verkkopalvelu tai taidemaalaus – on hyvä ottaa etäisyyttä ja tarkastella tuotosta rauhassa. Pakottamalla vaikkapa viiteen päivään jokin prosessi johon pitäisi käyttää kuukausi, ei ole kenenkään etu.

Kiire on huono renki ja mahdoton isäntä

Hyviä asioita ei rakenneta kiireellä. Valtaosassa hakkeita, on samaan aikaa käynnissä myös sisäisiä prosesseja joissa tulisi ottaa huomioon hankkeeseen liittyviä asioita. Sisäinen sitouttaminen ja ihmisten kuunteleminen ottaa aikaa, joten miksi siis kiirehtiä ja viedä eteenpäin puolivillaisia asioita.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ketteryyttä pitäisi olla.

Meillä on aina tavoitteena, että asiat kulkevat järkevää vauhtia eteenpäin. Keskimääräinen projektin läpimenoaika taitaa olla tällä hetkellä noin kuusi viikkoa. Yleensä puhutaan noin kahdeksan viikon rypistyksestä. Se antaa aikaa niin sisällöntuotannolle kuin liiketoimintajohtajille perehtyä riittävästi aiheeseen. Eikä meillä toisaalta ole mitään painetta kiirehtiä, sillä 100% tyytyväisyystakuu ohjaa siihen että lopputulos on sellainen johon asiakas on tyytyväinen.




Janne Gylling

Creative/Partner



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt