Älä ota minua vakavasti!




Joka ikinen markkinointi- ja viestintäihminen tietää, että kasvoton ja persoonaton viesti ei saa aikaan liikettä yleisössä. Joka ikinen. Ja siitä huolimatta maailmamme on täynnä korporatiivista, ankeaa viestintää ja markkinointia. Olen ähkinyt ja puhkinut pääni puhki, miksi näin on ja luulen keksineeni kaksi syytä ja yhden ratkaisun.

Syy 1: Minä olen vakavasti otettava ammattilainen

Kuinka moni meistä on joskus työssään jättänyt jotain sanomatta tai tekemättä siksi, että pelkää näyttävänsä hölmöltä? Varmaan jokainen. Ja jokainen on joskus saanut itsensä kiinni ajatuksesta: ”näytänkö/kuulostanko/vaikutanko uskottavalta”. Tästä uskottavuuden puutteen pelosta johtuen ängemme ja tungemme itsemme väkisin siihen muottiin, jonka uskomme olevan alallemme, ammattikunnallemme ja aikuisuudelle välttämätön.

Valitettavasti tämä uskottavuuden puutteen pelko saa meidät myös viestimään robottimaisesti ja massan mukana. Jos nimittäin rikomme kaavaa, on aina olemassa vaara, ettei meitä oteta tosissaan. Ajattelemme, että joku saa viimein meidät kiinni siitä tosiasiasta, että valtaosan ajasta meillä ei ole hajuakaan siitä, mitä teemme. Teemme vain ja toivomme parasta.

Mutta arvaa mitä? Alasta riippumatta on täysin mahdotonta tietää aina, mitä tekee. Mutta etenkin me viestijät ja markkinoijat emme voi noudattaa mitään ohjekirjaa, emme valmiiksi piirrettyä karttaa. Ammattimaisuus ei tule siitä, että yritämme näyttää uskottavilta vaan siitä, että hyväksymme epävarmuuden ja menemme siitä huolimatta eteenpäin.

Syy 2: Minä en usko tuotteeseen tarpeeksi

Toinen havaitsemani syy on edellistäkin murheellisempi. Persoonattomalla viestinnällä koitetaan peittää se tosiasia, että viestijät eivät usko tuotteeseen tai palveluun tarpeeksi. Koska niin se vain on, että jos yritys itse on omasta asiastaan innoissaan, sen kyllä huomaa.

On hyvin helppoa toistaa alalle tyypillisiä lauserakenteita ja sanastoa, piiloutua hokemien taakse. On paljon, paljon vaikeampaa aidosti kertoa yleisölle, mikä tässä asiassa on upeaa. Useimmiten möhkälemäisen viestinnän takana on se perustavanlaatuinen ongelma, että vuosien saatossa yrityksen johto, työntekijät ja viestintäosasto on kerta kaikkiaan unohtanut itsekin, missä yrityksen tunteet ja sydän ovat.

Yhdenkään on lähes mahdotonta luoda persoonallista ja kiinnostavaa markkinointiviestiä, jos yrityksessä vallitsee ”me ollaan vaan töissä täällä” -kulttuuri. Markkinoija ei ikinä, koskaan, milloinkaan voi olla vain töissä. Ja jotta me voisimme olla enemmän kuin töissä, meidän pitää jakaa yritysjohdon visio ja palo tulevaisuutta kohtaan.

Ratkaisu: Selvitän, missä sydän on

Tämä on minun ratkaisuni.

Aion saada selville, missä yrityksen sydän on. Avaan rintalastan vaikka väkisin ja tunkeudun läpi ytimeen asti etsimään, mikä saa sen sykkimään. Juttelen asiantuntijoille, keskustelen tuotekehityksen kanssa, haastattelen asiakaspalvelijoita. Kysyn johtajalta silmästä silmään: miksi tämä yritys on olemassa.

Pumppaan eloa pysähtyneeseen, väsyneeseen sydämeen. Kerron sille, että sillä on edelleen merkitys. Että ne ensimmäiset, arat lyönnit ovat tässäkin hetkessä läsnä ja ilman niitä ei olisi tulevaisuutta mihin kulkea. Etsimme yhdessä syyn sykkiä entistäkin lujempaa. Ja kerromme siitä kaikille.

Lakkaan ottamasta itseni vakavasti, lakkaan ottamasta myös sinut vakavasti. Keskitytään mieluummin yhdessä vakavasti etsimään niitä asioita, jotka saavat sydämen lyömään nopeammin.




Elisa Heikura

Koodarikuiskaaja



Sinua voisi myös kiinnostaa nämä sisällöt