Oletko uudistamassa verkkopalvelua?

Tässä muutama vinkki miten pääset alkuun.

by Moretag Agency

%

B2B-päättäjistä aloittaa ostopäätösprosessin verkkohaulla.

%

kuluttajista hyödyntää verkkoa tiedon etsintään ostaessaan tavaroita ja palveluita.

%

on lopettanut asiakkuuden huonon asiakaskokemuksen vuoksi.

Näin alkuun

Jokaisella verkkopalvelulla on oltava tarkoitus ja tuo tarkoitus ohjaa verkkopalvelun kehitystä. Ennen verkkopalvelun uudistamista, onkin siis hyvä miettiä vastaus seuraavaan kysymykseen: mitä haluat uudistuksella saavuttaa?

Realistinen käsitys

Verkkopalvelu-uudistuksen alussa kannattaa määritellä selkeästi, paljonko projektiin on käytettävissä aikaa ja rahaa. Kun tilaajalla ja toimittajalla on hyvä yhteinen ymmärrys hankkeen koosta, on selkeämpää keskustella kokonaisuudesta ja sen aikatauluttamisesta. Budjetti antaa myös raamit valittavissa oleville teknologioille, sekä toiminnallisuuksille. Tavoitteena on siis saada riittävän tarkka ymmärrys siitä, mitä käytettävissä olevalla rahalla ja ajalla voidaan odottaa saatavan aikaan.

Hyvin suunniteltu on vasta hyvin suunniteltu

Alkupään suunnittelu ei tee hanketta puolivalmiiksi, mutta hyvällä suunnittelulla saadaan aikaan toteuttamiskelpoisia kokonaisuuksia. Verkkopalvelun suunnittelussa ei kannata kuitenkaan hautautua neukkarin uumeniin, vaan suunnitteluun on järkevää osallistaa niin organisaatiosi jäseniä kuin asiakkaitasikin.


Hankkeessa on hyvä määritellä ainakin seuraavat asiat

Lähtökohdat ja tavoitteet

Ymmärrys ja näkemys siitä, mitä olemme tekemässä ja tavoittelemassa.

Kohderyhmät ja persoonat

Yhteinen määritelmä siitä, kenelle uutta palvelua rakennetaan.

Rakenne ja informaatioarkkitehtuuri

Palvelun navigointi ja rakenteelliset määritykset.

Käyttöliittymä ja visuaalisuus

Ulkoasu, käyttöliittymän logiikka, kuvamaailma ja tunnelma.

Prototyyppi

MVP eli nopea proto, jota voidaan testata oikeilla asiakkailla.

Sisällöt ja tyyli

Sisältö, joka tukee tavoitteita ja puhuttelee kohderyhmää.

BlackBox pakottaa luovuttamaan kontrollin hetkeksi asiakkaillesi

Älä tyydy arvailemaan, vaan kysy asiakkailtasi ja yleisöiltäsi, mitä he oikeasti haluavat. BlackBox on tuotteistettu mallimme, jonka avulla varmistamme, että asiakkaasi ääni huomioidaan.

 

Kysy lisää

Konsepti

Konseptiin kuuluvat kohderyhmät ja tavoitteet, sekä usein rakenteen, käyttöliittymän ja ulkoasun suunnittelu. Autamme asiakkaitamme kaikista eniten juuri tässä vaiheessa. Toimimme ulkopuolisena suunnittelijana, joka kaivaa organisaatiostasi ja asiakkaistasi kaiken oleellisen esiin ja muotoilee siitä käytettävän palvelun.

Teknologiavalinnat

Kun konsepti alkaa olla kirkkaana mielessä, on sen pohjalta hyvä määritellä minkälaisella teknologialla se kannattaa toteuttaa. Tuoko valittu teknologia jotain lisää, vai tekeekö sen jonkin asian hankalammaksi kuin alkuun ajateltiin? Esimerkiksi alkuinvestointi, kuukausikustannukset ja ylläpidon helppous määrittelevät nopeasti, minkälaisella teknologiavalinnalla on järkevää lähteä liikkeelle.

Toteutus

Autamme asiakkaitamme löytämään sopivan toteutuskumppanin. Tunnemme markkinoinnin automaation kanssa työskenteleviä teknologiataloja henkilökohtaisesti, joten osaamme etsiä kuhunkin projektiin parhaiten sopivat vaihtoehdot. Riippuen konseptista ja sen toiminnallisuuksista, pyrimme aina löytämään vähintään neljä sopivaa kumppania, joista voitte valita itsellenne parhaan – meidän avustuksellamme.

onnistunutta hanketta

Ota yhteyttä niin autamme teidät alkuun ja maaliin

janne@moretag.fi