Vain joka kymmenes työntekijäsi on sitoutunut työhönsä



No okei, tilasto on maailmanlaajuinen ja vuodelta 2013*. Mutta tosiasiassa jos maailmanlaajuisen, vain neljä vuotta vanhan tilaston mukaan yhdeksän kymmenestä työntekijästä ei ole sitoutunut työhönsä, on pakko miettiä mikä on todellisuus tänään Suomessa.

Kukaan tuskin kuvitteli, että kaikki työntekijät ovat täysin sitoutuneita. Jos työntekijäkunta koostuu pääasiassa oman alan töihin pääsyä odottavista opiskelijoista, ei sataprosenttista sitoutumista voine odottaa. Tilanne voi kuitenkin olla yllättävän karu myös niissä firmoissa, jotka kuvittelevat olevansa hyviä työnantajia ja palkanneensa sitoutuneita tyyppejä.

Mitä hittoa, miksi näin?

Sen jos tietäisin, tulisin luultavasti hyvin rikkaaksi hyvin pian. Jokaisessa yrityksessä henkilöstön sitoutuneisuuden tai sitoutumattomuuden syyt lienevät uniikit. Sen kuitenkin tiedän varmaksi, että viestinnällä ja markkinoinnilla on merkittävä vaikutus tilanteeseen. Jos yritys viestii huonosti, tai ei ollenkaan, jäljet näkyvät taatusti henkilöstössä.

Luulitko, että markkinointia tehdään vain asiakkaille?

Moni yritys edelleen kuvittelee, että markkinointia tehdään pelkästään potentiaalisille asiakkaille. Jos asiakkaita on tarpeeksi, markkinointiviestintää ei tarvita. Sitten ihmetellään kädet levällään, kun rekrytointi-ilmoituksiin ei vastaa kukaan ja työntekijät ja nykyasiakkaat vaihtavat maisemaa.

Miten niin muka?

Kun rekrytoidaan, on firman maineella ja imagolla järjettömän suuri merkitys. Potentiaaliset, ja etenkin parhaat, työtekijät hakeutuvat niihin firmoihin töihin, joiden viestintä, arvomaailma ja brändi resonoi heidän persoonansa kanssa. Ja lienee sanomattakin selvää, että töihin hakeudutaan sellaisiin yrityksiin, joiden olemassaolosta ylipäätään tiedetään.

Nykytyöntekijöille sen sijaan yrityksen markkinoinnilla on joko sitouttava tai vieraannuttava vaikutus. Jokainen meistä haluaa olla työpaikastaan ylpeä. Jokainen haluaa kertoa työpaikastaan rinta rottingilla, jopa hieman pörhistellen. Jos henkilökunta kokee, että firman viestintä on valheellista, huonolaatuista, epäloogista tai brändin vastaista, se vieraannuttaa työntekijöitä. Eikä kyllä houkuttele asiakkaitakaan.

Laadukkaasti viestivä yritys on maailman silmissä laadukas yritys.

Laadukkaassa yrityksessä työskenteleminen nostaa työntekijöiden henkilökohtaista brändiä. Ja päinvastaisesti: ei kai kukaan haluaisi olla töissä yrityksessä, jonka arvomaailmasta ja imago ei vastaa omia standardeja? Työntekijöiltä ei voi odottaa intohimoista työnpaloa, uskollisuutta ja sitoutuneisuutta, saati työntekijälähettilyyttä, elleivät he pysty seisomaan firman ydinviestien ja brändi-imagon takana.

Siispä päivän polttava kysymys on, saavatko yrityksesi markkinointiviestit sekä asiakkaasi että työntekijäsi rakastumaan sinuun kerta toisensa jälkeen? Houkutteleeko yritysviestintäsi työntekijöistäsi esiin tunteiden palolla työhönsä suhtautuvia asiantuntijoita vai kopiopaperia varastelevia lusmuilijoita?

Ellet tiedä vastausta, saattaisi olla aika tehdä markkinointiviestinnän inventaario ja selvittää, mitä viivan alle jää. Ota yhteyttä!

* Tilastot ovat peräisin tutkimuksesta: State of the Global Workplace Report 2013
http://www.gallup.com/services/178517/state-global-workplace.aspx

Elisa Heikura

Koodarikuiskaaja