Kirjoituksia blogissa.

Pelkkä käyttökokemus ei riitä




Muistatko vielä niitä aikoja, kun designerit olivat lähes toimiston rokkitähtiä? Nämä luovuuden lähettiläät astelivat vakuuttavin askelin neukkarin fläppitaululle ja piirsivät konseptien, käyttöliittymien ja digitaalisten palveluiden suuret linjat. Asiakas nyökkäili hyväksyvästi ja siirtyi omalle toimistolleen odottamaan kuumeisesti päräyttäviä leiskoja.

Uusi kaunis visuaalinen ilmestys saapui sähköpostiin hurraahuutojen saattelemana. Kaikki olivat tyytyväisiä. Paitsi se palvelun lopullinen asiakas ja oma henkilökunta joka toimii asiakasrajapinnassa.

Asiakaskokemus ennen mitään muuta

Kirjoittaessamme 5 tähden asiakaskokemus –kirjaamme, pyörittelimme paljon käyttökokemuksen ja asiakaskokemuksen suhdetta. Mistä palasista oikeastaan asiakaskokemus syntyy? Hyvä suunnittelu ja kaunis design voi toki auttaa paljon, mutta aika harvassa tapauksessa se on aidosti sydäntä lämmittävän asiakaskokemuksen juurisyy.

Yllättävän harva suunnittelija edes miettii asiakaskokemusta osana suunnitteluprosessiaan.

Asiakaskokemus on kuitenkin monitahoinen asia, joka vaatii täysin erilaista lähestymistä. Sinun täytyy ymmärtää ensinnäkin asiakaskäyttäytyminen, asiakaskannattavuus ja asiakkaan kokonaistoimintaympäristö jossa sinun palvelusi on yhtenä osana. Mutta kuinka monessa tapauksessa tähän on edes varattu siihen tarvittavaa aikaa? Ilman todellista ymmärrystä on vaikea vastata asiakkaan tarpeeseen.

BlackBox Method

Suurin osa käyttökokemukseen liittyvistä epäkohdista tulisi korjattua, jos yritykset joutuisivat itse käyttämään omia järjestelmiään.

Haluamme varmistaa omissa hankkeissamme, että asiakkaiden ääni tulee aina kuulluksi. Siis sinun asiakkaasi ääni. Tästä syystä olemme tuotteistaneet osaksi jokaista suunnitteluprosessia BlackBox -kokonaisuuden, jonka avulla irrotamme myös sinun kontrollin ja varmistamme että palvelua tehdään oikeista lähtökohdista, oikealle kohderyhmälle, tavalla joka puhuttelee ja palvelee. Tämän avulla myös varmistetaan, ettei kriittisiä päätöksiä tehdä vain teidän toimitusjohtajan mieltymysten pohjalta.

Kiinnostuitko? Jos haluat kuulla lisää, ota yhteyttä.

 

mm

Janne Gylling

Creative/partner. Syttyy hyvistä ideoista ja saa voimaa käytettävistä palveluista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: