Kirjoituksia blogissa.

Con + insult – onko olemassa rehellisiä konsultteja?




Olen istunut pitkään sillä puolen ihmiskuntaa, joille konsultti on joko kirosana tai vitsi. Nyt luokittelen konsultoinnin myös omiin työtehtäviini. Olenko myynyt sieluni perkeleille, vai mitä on tapahtunut?

Lähde: http://dilbert.com/strip/1998-08-24

Tiedän tarkasti ne syyt, jotka tämän tunteen aiheuttavat. Lainatakseni Janne Jääskeläistä, ”liikkeellä on jos jonkinlaista käärmeöljykauppiasta”, joka uskottelee milloin minkäkin linimentin ratkaisevan kaikki yrityksen kolotukset. Alallani näitä on milloin SEO, markkinoinnin automaatio tai sisältömarkkinointi, nyt vaikkapa social selling.

Jokainen näistä on aidosti erittäin hyödyllinen, jopa tarpeellinen asia osana yrityksen markkinointia. Miksi näiden konsultointi sitten saa aikaan vastapuolessa kiukkuista sähinää?

Miten sana tahrataan?

Ongelma on erityisesti näissä yhden agendan julistajissa, joiden tehtävä on vakuuttaa kaikki täsmälleen oman ratkaisunsa erinomaisuudesta, koska – arvannet – he myös myyvät tätä ratkaisua. Jännä on lisäksi se lieveilmiö, jossa konsultti tekee tämän vielä alentuvaan sävyyn ja konsultoitavia ilkeydellä ruoskien. ”Eikö teillä vielä tätäkään ole tajuttu” on tehokas lause viemään häpeän syvään alkumereen ja aukomaan rahapussin nyörit.

Ollaan ongelmissa, kun etsitään ratkaisua vastaavaa ongelmaa yrityksen toiminnasta eikä päinvastoin.

Tosiasiassa vika ei ole sanassa konsultoida, vaan siinä, mitä sen alle saadaan tungettua, kun oikein yritetään. On eri asia aidosti tuoda oma tietämys yrityksen käyttöön, kuin käyttää asiakkaan tietämättömyyttä hyväkseen oman ratkaisun läpitunkemiselle. On olemassa rehellisiä konsultteja, mutta miten nämä kaksi voi erottaa toisistaan?

Ei kai mitenkään

Jos konsultti ei samalla myy omaa ratkaisuaan, hänen aitoa auttamisen haluaan voidaan pitää todennäköisempänä. Mutta on toki niitäkin rehellisiä konsultteja, jotka myyvät myös lääkkeet löytämiinsä vaivoihin eettisesti ja vailla vilppiä. Mutta mitä sitten voi tehdä, jos tarvitsee kipeästi konsultointia, mutta pelkää kuollakseen ostavansa vahingossa yksisarvisjauhetta ja taikapölyä?

Pyydä referenssejä, joille voit soittaa kysyäksesi suosituksia. Pyydä nähdä asiakastarinoiden todellisia vaikutuksia ymmärrettävinä raportteina. Googleta arvosteluja ja muiden mielipiteitä. Kysy verkostoilta apua. Luota vain niihin, joihin muutkin luottavat. Kerro muillekin, jos olet saanut joko hyvää tai huonoa konsultointia.

Jokainen paljastettu käsienheiluttelija on palvelus niille, joilla on aito halu auttaa asiakkaitaan.

 

mm

Elisa Heikura

Creative/partner. Syttyy hyvistä sisällöistä ja koskettavista tarinoista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: