Kirjoituksia blogissa.

N on liian usein 1




Jäin miettimään Teemun kirjoitusta A/B-testaamisesta. Olen itse törmännyt aivan liian usein siihen tilanteeseen, jossa neukkarin pöydän päästä kuuluu klassinen lause ”mutta kun mä en tykkää siitä”.

Yksittäisen käyttäjän tai päätöksentekijän mielipide vaikuttaa liian monessa tapauksessa aivan liikaa lopputulokseen.

”En tykkää, keveri ei tykännyt, näytin kotona vaimolle, mulla nyt vaan on tällainen periaate”. Kaikki nuo ovat todella vaarallisia asioita. Sorrumme ajattelemaan vain omista lähtökohdistamme, vaikka harvoin olemme edes tuotteemme tai palvelumme kohderyhmää.

Kävin hieman samaa keskustelua erään palvelun hinnoittelusta. Mietimme liian useasti myös oman rahapussimme kautta. Varsinkin kun on kyse kympeistä ja satasista. Kun mietitään satojen tuhansien investointeja, osaamme suhtautua niihin huomattavasti objektiivisemmin.

Tässä muutama käytännön vinkki arkeen:

  • Kysy asiakkaalta, älä itseltäsi
  • Tee muutama versio ja kerää niihin kommentteja
  • Älä rakastu omiin mielipiteisiisi
  • Aliarvioit yleensä asiakkaan maksukyvyn
  • Testaa, testaa, testaa

Ymmärrän hyvin, että testaaminen, kysyminen ja kokeileminen vie aikaa ja rahaa. Toisaalta, kuinka kalliiksi tulee lanseerata palvelu joka sukeltaa vain sen takia ettei asiakkaita huomioitu?

mm

Janne Gylling

Creative/partner. Syttyy hyvistä ideoista ja saa voimaa käytettävistä palveluista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: