Kirjoituksia blogissa.

Markkinoinnin automaatio on kuin miehet Tinderissä – teoriassa ihan hyvä idea




Olen tässä nyt jo jokusen tovin tutustunut eri alan yritysten uskaliaisiin ensiaskeliin markkinoinnin automaation maaperällä, joka tuntuu edelleen olevan Suomessa yllättävän tuntematon. Ja kun itse viimein uskaltauduin ihan yhtä tuntemattomalle maaperälle Tinderiin, havaitsin näissä yllättävän paljon yhteneväisyyksiä. Nimittäin.

1. Teknologia otetaan käyttöön varauksetta

Ajatellaan, että minulla on tarjonta, tuolla jossain on kysyntä. Teknologia on havaittu näppäräksi työkaluksi seuloa esiin potentiaaliset asiakkaat ja koska teknologia on aina aika kivaa, niin mikä jottei. Ja oikeastaan kaikki muutkin on jo siellä, joten on ehkä myös vähän pakko. Ei sillä niin kauheasti väliä, että mitä sieltä etsitään, kunhan etsitään vimmatusti.

2. Ei sen profiilin kanssa ole ihan niin justiinsa

Onko se nyt sitten niin paha, jos ihan vähän itse otan tuosta hämärässä puhelimella kuvan? Jos naaman edessä on puolikas kaljatuoppi ja teksti on käännetty englantilaisesta tuote-esitteestä, niin kai se luottaa? Yleisesti ottaen sisältö toistaa tyypillisiä hokemia ja jargonia, kaikki on kaikilla pikkuisen lähellä sydäntä ja kuvien resoluutio ja laatu on tasoa mummon telkkari.

3. Ai pitäisikö tätä sisältöä personoida jotenkin?

Kohdentamisessa on kaksi ääripäätä: kaikki tai ei mitään. Jälkimmäisessä vedetään copy-pastella sama geneerinen ”Hei [nimi], ostaisitko tämännäköiseltä mieheltä auton?”, mikä toki ampuu noin metrin ohi joka kerta. Liiallisuuksiin mennessään tulee sellainen olo, että nyt on stalkattu ihan homona. Tai siis epätoivoisena heterona. Vaikka potentiaali olisikin CRM-järjestelmässäsi, hän ei halua tuntea olevansa siellä.

4. Flow on sujuvaa kuin suopotkupallo

Kun keskustelu saadaan käyntiin, sen pitäisi antaa soljua luontevasti ja johdatella pehmeästi. Eli jos kiinnostus on herännyt vaikkapa läskibassoa kohtaan, on loogista viritellä keskustelua muiden soitinten tiimoilta. Jos kiskaisee väliin jonkin random työhaastattelukysymyksen tai tiedustelee ensimmäisen hein jälkeen työnantajan liikevaihtoa ja omaa päätöksentekoroolia, yhteys katkeaa.

5. Clousaus. Sitä ei ole.

Jossain kohtaa liidi on oikeasti lämmin. Siinä kohtaa kannattaa tarttua jo.

Uskallatko?

mm

Elisa Heikura

Creative/partner. Syttyy hyvistä sisällöistä ja koskettavista tarinoista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: