Kirjoituksia blogissa.

Kampanjasivun testaaminen




Oletko ehkä juuri nyt suunnittelemassa kampanjasivua tuotteellesi tai uudelle palvelullesi? Tässä muutamat vinkit kohti parempaa lopputulosta.

Seuraa ja analysoi

Pyri ohjaamaan liikennettä sivulle mahdollisimman paljon. Jos kyseinen sivu ei ole päävalikossa tai selkeänä nostona sivuillasi, pyri ohjaamaan yksittäiselle sivulle niin sosiaalisen median kuin hakukonemarkkinoinnin kautta. Maksettu mainonta auttaa saamaan nopeammin kävijämäärän riittävälle tasolle.

Kuinka moni näki sivulle ohjaavan sisällön? Kuinka moni kaikkiaan näki kyseisen sivun? Kuinka moni suoritti sivulla haluamamme tehtävän? (klikkasi linkkiä, tilasi uutiskirjeen, laittoi tuotteen ostoskoriin, jätti yhteystietonsa jne.) Kuinka moni näistä muuttui maksavaksi asiakkaaksi?

Myönnä, että tulokset kertovat yleensä enemmän kuin fiilikset. Vain oikeilla käyttäjillä kerätty tieto antaa oikean kuvan toimivuudesta. Huomioi virheet ja tee tarvittavat muutokset heti. Alkuvaiheessa on kriittistä suhtautua tuloksiin realistisesti. Älä hakkaa päätäsi seinään liian kauan, jos toimenpiteet eivät tuota tulosta. Muista pitää kiinni visiostasi. Mikä oli se alkuperäinen tarve jota lähdit ratkaisemaan. Tunnista heti alussa mahdolliset esteet ja analysoi kuinka suuri riski niiden toteutuminen voi olla. Ymmärrä asiakkaitasi. Testaa jatkuvasti oikeiden asiakkaiden kanssa sivun toimivuutta.

Auta ja palvele

Onko ratkaisusi sellainen että se vastaa asiakkaasi aitoon ongelmaan? Onko sivulla riittävän selkeästi esillä tuotteesi tai palvelusi hyödyt? Huomaako lukija, että olet ymmärtänyt hänen ongelmansa?

Puhutko varmasti asiakkaasi kanssa samaa kieltä? Käytätkö sellaisia termejä joita kohdeyleisö ymmärtää?

Kuinka helppoa on pyytää lisätietoa? Onko tuotteesta saatavilla lisämateriaalia? Löytyykö myös teknisemmät tiedot niille jotka sitä kaipaavat?

Don´t make me think

Asiat tulisi esittää aina mahdollisimman yksinkertaisesti. Varsinkin kun kampanjasivulla on yleensä vain muutama tehtävä jonka haluamme käyttäjän suorittavan. Keskity olennaiseen ja vähennä häiriötekijöitä. Piilota turhat sisällöt, niin valikoista kuin footerista. Älä anna silmälle liikaa paikkoja harhailla, vaan johdata kävijä selkeillä ohjeilla kohti haluttua lopputulosta.

Yhteenvetona

  1. Testaa
  2. Ymmärrä
  3. Yksinkertaista
mm

Janne Gylling

Creative/partner. Syttyy hyvistä ideoista ja saa voimaa käytettävistä palveluista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: