Kirjoituksia blogissa.

Ensimmäinen ajatuksesi kuuluu kaikille




Prisma ilmoittaa, että muoti kuuluu kaikille ja Ikea meuhkaa samaan hengenvetoon, että design kuuluu kaikille. Kaikille kuuluu myös sähkö, iskelmä ja rakkaus. Jos minä saisin valita, minulle ei kuuluisi mikään. Eikä se kuuluisi sinullekaan.

Olen joskus aikoinani ohjeistanut CV:n kirjoittajia hylkäämään ensimmäisen ajatuksensa, sillä joka ikinen tulee ajatelleeksi ensimmäisenä omia erinomaisia ryhmätyö- ja oppimistaitojaan. Jos jokainen väittää olevansa yhteistyökykyinen ja nopea oppimaan, niin sen painoarvo on työhakemuksessa tasan nolla.

Sama pätee brändinrakennukseen ja markkinointiin. Jos valitset samat sanat kuin kaikki muutkin, et ole siinä joukossa yhtään mikään. Kuuluu kaikille –metodologialla yritetään selvästi tasa-arvoistaa ja tuoda kaikkien saataville niitä asioita, jotka ehkä muuten mielletään harvojen herkuksi. Mutta tosiasiassa käy päinvastoin: kun se kuuluu kaikille, se ei kuulu kenellekään.

Haluan, että se on minun

Tässä paljastuu ihmisessä piilevä paradoksi. Vaikka me haluamme kuulua joukkoon ja olla niin kuin kaikki muutkin ovat, emme kuitenkaan kuollaksemmekaan halua kuulua massaan ja olla niin kuin kaikki muutkin ovat. Haluamme olla yksilöitä, tärkeitä, näkyviä, ainutlaatuisia.

Siksi tällä hetkellä on kyllästymiseen asti juuri sinulle räätälöityjä ratkaisuja, kaikkea aamupalasmoothiesta toiminnanohjausjärjestelmään. Juuri sinulle räätälöity on ihan samanlainen ongelmallinen hokema, kuin kaikille kuuluminen.

Mikä siis neuvoksi?

Ensinnäkin, hyvä markkinoija, hylkää ensimmäinen ajatuksesi. Hylkää se. Se on ensimmäinen, koska se on ilmeinen ja helppo. Sen ovat ajatelleet kaikki muutkin, etkä keksi sitä ensimmäisenä, koska kaikki on jo ajateltu.

Ellet usko, googleta. Hakemalla ”kuuluu kaikille” saadaan tulokseksi vaatimattomat 208 000 tulosta.

Toisekseen pysy brändisi kanssa vahvana ja luota siihen. Sen ei kuulu kuulua kaikille vaan pelkästään niille, jotka kokevat sen omakseen. Persoonallisuus puhuttelee ja siten syntyy merkitys, välittäminen, yhteenkuuluvuus. Uskollisuus.

Ja jos vielä kuitenkin vähän epäröit, että kuuluukohan tämä nyt liian monelle, niin ota avuksesi toinen mielipide: kysy minulta.

mm

Elisa Heikura

Creative/partner. Syttyy hyvistä sisällöistä ja koskettavista tarinoista.

%d bloggaajaa tykkää tästä: